Yksityisen terveydenhuollon omavalvontasuunnitelma
1 Palvelujen tuottajaa koskevat tiedot
Palvelujen tuottajan nimi ESH Decor Oy Palvelujen tuottajan Y-tunnus 2652013-5 | ||
Toimipaikan nimi Porin Kotihoitopalvelu | ||
Toimipaikan postiosoite Sunantie 12 D 62, 02760 ESPOO | ||
Terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja Päivi Tuovinen Puhelinnumero 040 7017162 info@eshdecor.fi | ||
Postiosoite Sunantie 12 D 62, 02760 Espoo | ||
2 Toiminta-ajatus, arvot ja toimintaperiaatteet
Arvot ja toimintaperiaatteet |
Toiminta-ajatus/ Perustehtävä
Perushoito sisältää mm. asiakkaan avustamisen päivittäisissä toiminnoissa, hygienian hoidossa, pukeutumisessa, lääkkeiden otossa, ruokailussa, ihon hoidossa. Sairaanhoito sisältää ohjausta ja neuvontaa, lääkkeiden jakamista ja antamista, erilaisten pienten toimenpiteiden tekemistä esimerkiksi ompeleiden poistot, korvahuuhtelut, haavahoidot lääkärin ohjeiden mukaan, verenpaineen ja verensokerin mittauksen sekä verinäytteiden oton. Kodinhoito sisältää ruuanlaittoa, kotiaskareiden suorittamista, tiskausta, pientä siistimistä, pyykkihuoltoa mm. Tukipalveluihin kuuluu mm. ulkoilu-, asiointi- ja saattoapu. Kauttamme on saatavilla myös jalkahoitajan palvelut kotiin. Asiakkaat ovat omissa kodeissaan asuvia vanhuksia, vammaisia, lapsiperheitä tai sairauden vuoksi apua tarvitsevia. |
3 Omavalvonnan organisointi ja johtaminen
Kuvaus toimenpiteistä ja menettelytavoista, joilla terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja huolehtii laissa säädetyistä velvollisuuksista. |
Suunnitelma henkilöstön perehdyttämisestä ja kouluttamisesta sekä osallistumisesta omavalvonnan suunnitteluun ja toteuttamiseen. Kotihoitopalvelun vastaava hoitaja vastaa uusien työntekijöiden perehdytyksestä. Käytössä tulee olemaan perehdytyslomake, jossa on määritelty uuden työntekijän kanssa läpikäytävät asiat. Uusi työntekijä kulkee aluksi ensin kokeneen hoitajan työparina. Henkilöstölle laaditaan vuosittain koulutussuunnitelma. Yksittäisiä koulutuksia järjestetään tarpeen mukaan. Omavalvonta on oleva osa päivittäistä toimintaa, johon koko henkilökunta osallistuu oman tehtävänsä mukaisesti. |
4 Henkilöstö
Kuvaus henkilöstön määrästä ja rakenteesta. |
kuvaus henkilöstön rekrytoinnin periaatteista( kelpoisuuden varmistaminen: ( htpps://julkiterhikki.valvira.fi/)kielitaidon varmistaminen, lasten kanssa työskentelevien rikosrekisterin tarkistaminen jne.
|
Kuvaus henkilöstön ja opiskelijoiden perehdyttämisestä. Erityistä huomiota on kiinnitettävä lääkehoitosuunnitelmaan potilasasiakirjakäytäntöihin ja laitteiden- ja tarvikkeiden käyttöön. Perehdytys tapahtuu perehdytyslomakkeella määriteltyjen asioiden mukaisesti. Lääkehoitosuunnitelma, omavalvontasuunnitelma kuuluvat osaltaan perehdyttäviin asiakirjoihin. Käytössä olevien laitteiden käytön osaaminen varmistetaan ennen itsenäistä käyttämistä. |
Kuvaus henkilökunnan ammattitaidon ja työhyvinvoinnin ylläpitämisestä ja osaamisen johtamisesta. Täydennyskoulutussuunnittelu- ja seurantamenettelyt, osaamisen, ammattitaidon ja sen kehittymisen seuranta, kehityskeskustelut. Kaikkien vakituisten työntekijöiden kanssa käydään kehityskeskustelut vuosittain. Tällöin arvioidaan työntekijöiden osaamista ja ammattitaitoa sekä mahdollisia koulutustarpeita. Yksikköön laaditaan vuosittain koulutussuunnitelma. Yksikön johtaja seuraa suunnitelman toteutumista. Sairaspoissaoloja seurataan ja tarvittaessa käydään puheeksiotto keskustelu työntekijän ja esimiehen välillä. |
5 Toimitilat, laitteet ja tarvikkeet
Kuvaus potilasturvallisuuden kannalta kriittisten tilojen suunnittelusta sekä tilojen soveltuvuudesta käyttötarkoitukseensa Porin toimipisteessä yrityksellä on käytössä Fastroin ylläpitämä Hilkka sähköinen ohjelmisto, joka toimii mobiilisovelluksena ja sinne kirjataan kaikki asiakastiedot, asiakaskäynnit, ,sopimukset ja palvelusuunnitelmat ja sen kautta hoidetaan myös työajanseuranta. Pääkäyttäjäoikeus Hilkkaan on yrityksen esimiehellä ja sairaanhoitajalla on oikeus sairaanhoidollisten tietojen lisäykseen ja ylläpitoon. Jokainen työntekijä huolehtii Hilkka järjestelmän salasanansa säilytyksestä niin, ettei se joudu ulkopuolisten hallintaan. Asiakkaiden lääkkeet säilytetään ja jaetaan heidän kodeissaan. |
Kuvaus siivouksen, jätehuoltoon ja ongelmajätteiden käsittelyyn liittyvistä menettelyistä. Erityistä huomiota on kiinnitettävä tartuntavaarallisiin jätteisiin liittyviin käytäntöihin. (STTV:n oppaita 3.2006) Asiakkaiden luona syntyvät jätteet hävitetään normaalina kotitalousjätteenä. Vanhentuneet lääkkeet toimitetaan apteekkiin. Pistäville jätteille ja tartuntavaarallisille jätteille on omat astiat, jotka hävitetään erillisen paikkakuntakohtaisen ohjeistuksen mukaan. |
Terveydenhuollon laitteella tarkoitetaan terveydenhuollon laitteista
ja tarvikkeista annetun lain (629/2010) 5 §:n mukaan instrumenttia,
laitteistoa, välinettä, ohjelmistoa, materiaalia tai muuta yksinään tai
yhdistelmänä käytettävää laitetta tai tarviketta, jonka valmistaja on
tarkoittanut muun muassa ihmisen sairauden diagnosointiin,
ehkäisyyn, tarkkailuun, hoitoon tai lievitykseen.
Toiminnanharjoittajan velvollisuuksista on säädetty terveydenhuollon
laitteista ja tarvikkeista annetun lain (629/2010) 24-26 §:ssä sekä
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston antamissa
määräyksissä 4/2010. Terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden
aiheuttamista vaaratilanteista tehdään ilmoitus Sosiaali- ja
terveysalan lupa- ja valvontavirastolle.
Omavalvontasuunnitelmassa toimintayksikölle nimetään
ammattimaisesti käytettävien laitteiden ja tarvikkeiden
turvallisuudesta vastaava henkilö, joka huolehtii vaaratilanteita
koskevien ilmoitusten tekemisestä ja muiden laitteisiin liittyvien
määräysten noudattamisesta.
Vastuuhenkilön nimi ja yhteystiedot:
Päivi Tuovinen puh. 0407017162, info@eshdecor.fi
Linkki Valviran määräyksiin:
http://www.valvira.fi/files/tiedostot/
m/a/maarays_4_2010_kayttajan_vt_ilmoitus.pdf
Kuvaus toimipaikassa olevista terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista. verenpainemittari verensokerimittari ompeleiden poistovälineet, haavanhoito tarvikkeita |
Kuvaus menettelytavoista laitteisiin ja tarvikkeisiin liittyvien vaaratilanneilmoitusten tekemisestä ja muiden laitteisiin ja tarvikkeisiin liittyvien määräysten noudattamisesta. Yksikön vastaava hoitaja huolehtii, että laitteita ja tarvikkeita käytetään ohjeiden mukaisesti. Hän vastaa myös mahdollisista vaaratilanteista ilmoittamisesta yrityksen johtajalle. |
Säteilyn käyttö terveydenhuollossa
Ionisoivan säteilyn käyttö terveydenhuollossa edellyttää Suomessa
säteilylain (592/1991) 16 §:n mukaista Säteilyturvakeskuksen
turvallisuuslupaa, ellei käytettävät toiminnot ole vapautettu
turvallisuusluvasta säteilylain 17 §:ssä.
Säteilyturvallisuuskeskuksen turvallisuuslupa myönnetty
Kliinisen mikrobiologian laboratoriotoiminta
Tartuntatautien vastustamistyössä tarvittavia laboratoriotutkimuksia ja
tehtäviä voidaan suorittaa aluehallintovirastojen hyväksymässä
laboratoriossa. Tartuntatautilaki (1227/2016) 18 §.
Kliinisen mikrobiologian laboratorion toimilupa voimassa:
______________________________________asti.
6 Potilasasiamies
Potilasasiamiehen nimi ja yhteystiedot: Annamari Tuovinen, puh: 0505123370, annamarituovinen.eshdecor@gmail.com
|
Kuvaus menettelytavoista ja potilasasiamiehen tehtävien määrittely: neuvontatehtävä, avustustehtävä, tiedotus- ja koulutustehtävä, palvelujen laadun seuranta ja palautteen antaminen. |
7 Lääkehoito
Kuvaus lääkehoitosuunnitelman ylläpidosta, päivittämisestä ja toimeenpanosta sekä toteuttamisen seurannasta. Lääkehoitosuunnitelma on laadittava sosiaali- ja terveysministeriön Turvallinen lääkehoito -oppaan (2015:14) mukaisesti. STM:n opas löytyy osoitteesta: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-577-6 Lääkehoitosuunnitelman laatii ja tarkistaa vuosittain yrityksen sairaanhoitaja. Sairaanhoitaja vastaa suunnitelman toteutumisesta. |
Kuvaus toimintakäytännöistä lääkehoidon toteuttamisessa tapahtuneissa poikkeamatilanteissa. Lääkehoitopoikkeamat ilmoitetaan aina yksikön esimiehelle tai sairaanhoitajalle ja kirjataan poikkeama lomakkeelle. Tapauskohtaisesti arvioidaan ja kirjataan poikkeamasta seuraavat toimenpiteet: asiakkaan voinnin tarkkailu, yhteydenotto omaisiin ja lääkäriin tarvittaessa. Poikkeamat käsitellään tiimipalavarissa ja tarvittaessa mietitään toimintatapojen muutoksia. |
Kuvaus toimintakäytännöistä potilaalta palautuneiden ja käyttämättä jääneiden lääkkeiden käsittelystä. Asiakkaiden vanhat lääkkeet toimitetaan apteekkiin. |
Kuvaus lääkehoidon toteutumisesta, lääkkeiden kulutuksen seurannan valvonnasta. Lääkkeet säilytetään asiakkaiden kotona. Lääkkeiden kulutusta valvotaan kotikäynneillä lääkkeiden jaon yhteydessä. |
8 Riskien ja epäkohtien tunnistaminen ja korjaavat toimenpiteet
Kuvaus menettelystä, jolla riskit, kriittiset työvaiheet ja vaaratilanteet
tunnistetaan ennakoivasti.
Riskien arviointi tehdään säännöllisesti. Henkilöstölle tehdään kysely
riskien arviointiin liittyen ja riskikartoitus päivitetään vuosittain.
Mahdolliset toiminnassa syntyneet poikkeamat ja läheltä piti- tilanteet
kirjataan ja käsitellään yhdessä henkilöstön kanssa tiimipalaverissa.
Tiimipalaverissa keskustellaan ennakoivasti vaaratilanteista ja käydään
läpi hallintamalleja.
Kuvaus menettelystä, jolla läheltä piti -tilanteet ja havaitut epäkohdat käsitellään. Läheltä piti- tilanteet kirjataan ylös tarkoitukseen laaditulle lomakkeelle ja toimitetaan sairaanhoitajalle sekä yrityksen esimiehelle. Tilanne korjataan heti mahdollisuuksien mukaan ja käsitellään seuraavassa tiimipalaverissa. |
Kuvaus menettelystä, jolla todetut epäkohdat korjataan. Epäkohdat korjataan mahdollisimman nopeasti. Tilanteesta neuvotellaan tapauskohtaisesti sairaanhoitajan tai esimiehen kanssa ja tiimipalaverissa. Hoitoon liittyvän poikkeaman sattuessa se kirjataan ylös poikkeaman havainneen työntekijän tai sairaanhoitajan toimesta. Lomakkeelle kirjataan myös välittömät korjaavat toimenpiteet. Korjaava toimenpide voi olla mm. muutos päivittäisessä toiminnassa tai koulutuksen järjestäminen. |
Kuvaus siitä, miten korjaavista toimenpiteistä tiedotetaan henkilöstölle ja tarvittaessa yhteistyö tahoille. Henkilöstölle tiedotetaan asiasta välittömästi tiimipalaverissa. Sairaanhoitaja tiedottaa yhteistyö tahoille tilanteen mukaan sähköpostin, postin tai puhelimen välityksellä. |
Lisätietoa tästä muun muassa STM:n julkaisuja 2011:15:
Riskienhallinta ja turvallisuussuunnittelu. Opas sosiaali- ja
terveydenhuollon johdolle ja turvallisuussuunnittelijoille:
http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/_julkaisu/1571326
9 Potilasasiakirjat ja henkilötietojen käsittely
Kuvaus potilastietojen kirjaamisesta, käsittelystä ja salassapitosäännösten noudattamisesta. |
Kuvaus henkilöstön perehdyttämisestä potilasasiakirjahallintoon ja tietosuoja-asioihin sekä tähän liittyvän osaamisen varmistamisesta. Esimiehen vastuulla on huolehtia työntekijöiden riittävästä perehdyttämisestä tietoturva käytäntöihin. Kaikki työntekijät käyvät koulutuksen Hilkka asiakastieto järjestelmän käyttöön. Työntekijän vastuulla on toimia vastuullisesti tietoturvaohjeen sekä sääntöjen mukaan. Henkilöstön tulee tutustua STM;n ohjeistukseen potilasasiakirjojen laatimisesta ja käsittelystä. |
Tietosuojavastaavan nimi ja yhteystiedot: Päivi Tuovinen puh. 040 7017162 |
Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle.
Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2012:4.)
Potilasrekisteriä ylläpitävän palvelun tuottajan on laadittava
henkilötietolain (523/1999) 10 §:n mukainen rekisteriseloste,
vaikka palvelujen tuottaja toimii toisen terveydenhuollon
palvelujen tuottajan tiloissa.
Tietosuojavaltuutetun ohje ja lomake:
http://www.tietosuoja.fi/uploads/64znaj.pdf ja
http://www.tietosuoja.fi/uploads/8cv17p0zbo1.pdf
Muita tietosuojaan liittyviä oppaita sivulla:
http://www.tietosuoja.fi/27212.htm
10 Potilaan osallistumisen vahvistaminen ja muistutusten käsittely
Kuvaus menettelytavoista, joilla potilas ja hänen läheisensä voivat antaa palautetta laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden puutteesta. |
Kuvaus palautteiden käsittelystä toimipaikassa. Henkilökohtaiset palautteet käsitellään mahdollisimman nopeasti ko. työntekijän kanssa. Koko työyhteisöä koskevat palautteet käsitellään tiimipalaverissa. Sairaanhoitaja/ esimies on yhteydessä asiakkaaseen, mikäli palaute tulee muuta kautta kuin suoraan hänelle. |
Kuvaus palautteen käytöstä toiminnan kehittämisessä. Asiakastyytyväisyys kyselyn vastaukset käsitellään tiimipalaverissa ja tarvittaessa tehdään kehittämissuunnitelma. Jatkuviin palautteisiin reagoidaan välittömästi ja pyritään mahdollisuuksien mukaan parantamaan. |
Potilaslain 10 §:n perusteella terveyden- ja sairaanhoitoon ja
siihen liittyvään kohteluun tyytymättömällä potilaalla on oikeus
tehdä muistutus. Muistutusmenettely on ensisijainen keino
selvittää hoitoonsa ja kohteluunsa tyytymättömän potilaan asiaa.
Muistutukseen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa
ajassa sen tekemisestä. Kohtuullisena aikana voidaan yleensä
pitää 1-4 viikon vastausaikaa, jollei ole erityisiä perusteita
pidempään käsittelyaikaan.
Terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja vastaa siitä,
että muistutukset käsitellään huolellisesti ja asianmukaisesti.
Muistutuksessa kuvattu asia on tutkittava puolueettomasti
ja riittävän yksityiskohtaisesti, jotta potilas voi pitää asian
selvittämistä luotettavana ja kokee tulleensa kuulluksi.
Muistutuksessa annettavassa ratkaisussa on käytävä ilmi,
mihin toimenpiteisiin muistutuksen johdosta on ryhdytty ja
miten asia on muuten ratkaistu. Muistutuksen johdosta
annettuun ratkaisuun ei voi hakea muutosta, mutta asia
voidaan ottaa uudelleen käsittelyyn, mikäli asiassa ilmenee
jotakin uutta. Muistutuksen käsittelyssä syntyneet asiakirjat
säilytetään omana arkistonaan erillään potilasasiakirja-arkistosta.
Mikäli muistutuksen käsittelyssä syntyneet asiakirjat sisältävät
potilaan hoidon kannalta oleellista tietoa, ne voidaan liittää siltä
osin potilasasiakirjoihin. Valviran antamassa ohjeessa 2:2012 on
tarkemmat ohjeet muistutusmenettelystä ja siihen liittyvistä
käytännöistä terveydenhuollossa. Laki potilaan asemasta ja
oikeuksista (785/1992)
Kuvaus menettelytavoista muistutuksiin vastaamisesta.
11 Omavalvonnan toteuttamisen seuranta ja arviointi
Kuvaus omavalvonnan toteutumisen seurannasta. |
Kuvaus omavalvontasuunnitelman päivittämisprosessista. Sairaanhoitaja valvoo, että omavalvonta yksikössä toteutuu. Poikkeamaraportit, palautteet ym. käydään läpi tiimipalaverissa. |
Toimintaohjeisiin tulleet muutokset kirjataan viiveettä
omavalvontasuunnitelmaan ja niistä tiedotetaan henkilökunnalle.
Omavalvontasuunnitelma vahvistetaan vuosittain, vaikka
muutoksia ei vuoden aikana olisi tehtykään.
Paikka ja päiväys 29.12.2022
Allekirjoitus
Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa terveydenhuollon palveluista vastaava johtaja.
Nimen selvennys Päivi Tuovinen